Pregovaranje s menadžerima koji zastupaju pjevačice i pjevače mi je prije bilo mučno, a sada me silno zabavlja zato sam u bitno drugačijoj poziciji – sada ne moram prihvatiti njihove uvjete a i naučio sam ponešto. Ovo su tipični menadžerski prijedlozi:
Spusti mi cijenu jer ću ti dati više svirki
Jedina zarada koju bend ima jest plaćena svirka. Znači, ako vam menadžer kaže da ga trebate razumjeti i spustiti cijenu zbog veće količine svirke (jer i on spušta cijenu klijentima) to u principu znači da vam smanjuje cijenu gaže a to mu nemojte dati, osim ako ne pristane npr platiti svih deset gaža unaprijed, ili neki drugi ustupak. Podsjetite ga da profit ostvaruju on i pjevačica, a bend zarađuje samo fiksni iznos gaže. Predložite mu da s istim argumentom ode na benzinsku stanicu gdje toči gorivo za put do gaže. Ako mu frajer na benzinskoj pokloni tank goriva zbog obećanja da će doći i sutra i prekosutra, onda može – poklonite mu i vi jednu besplatnu gažu. Podsjećam: jedini izvor love za bend je plaćena gaža. Ako menadžer treba spustiti cijenu jer ga stišće npr firma koja želi ugovoriti cijelu ljetnu turneju – taj rizik odnosno trošak trebaju snositi on i pjevačica jer oni sudjeluju u riziku i profitu a glazbenici u bendu su dio fiksnih troškova, kao i gorivo i cestarina.
Odradi mi besplatnu promotivnu gažu (ili više njih)
Bend nema ništa od promocije pjevačice. Ako menadžer ponudi argument: bit će više gaža nakon što pjevačica postane popularna, podsjetite ga da vama treba više PLAĆENIH gaža. To što ćete odsvirati besplatni promotivni koncert je za vas efektivno – snižavanje cijene. Promocija pjevačice pomaže isključivo njezinoj karijeri. Ne samo da bend nema ništa od toga nego je izravno na gubitku! Da ne bi bilo zabune – ne mislim da je jedina korist materijalna. Ali, ako sviram besplatno gažu na kojoj nitko ne zna moje ime – nemam ništa od promocije niti će to pomoći mojoj karijeri. Ako sviram promo svirku zbog promocije novog “ljetnog hita” neke pjevačice – nemam nikakvog glazbenog gušta. Znači – jedina korist može biti materijalna, a menadžer mi je uskraćuje, i na taj način traži od mene da (umjesto njega) financiram promotivne aktivnosti.
Odradi mi kraću jeftiniju gažu
To su one varijante kad ne svirate cijela dva seta, već samo pola sata, pa bi to onda valjda trebalo koštati manje… Sorry stari, ali za bend to znači isto: putujemo isti broj kilometara, raubamo iste instrumente, vježbali smo istih dvadeset godina, doći ćemo ranije napraviti tonsku probu, ostati posljednji da pokupimo instrumente (kada su menadžer i pjevačica već davno doma na toplome), taljigati ćemo se natrag u cik zore. To što ćemo svirati 30 minuta umjesto 100 bendu apsolutno ništa ne mijenja. Cijena ostaje ista jer taj dan/termin bend ne može odraditi neku drugu svirku koju bi naplatio po punom iznosu. Ako je menadžeru važno da prihvati tu gažu zbog promocije – opet se vraćamo na isto: bend od toga nema ništa, a promociju treba financirati menadžer ili pjevačica..
Zajednički snosimo rizik, investira samo bend, ali profit uzima samo menadžer/pjevačica
Ima više varijanti i konteksta; evo jedan primjer: imat ćemo probe da napravimo novi repertoar koji će onda menadžer pokušati prodati. Koristit ćemo prostor od benda za probe, ili se očekuje da će bend platiti najam prostora, koristit ćemo razglas od benda, bend će uvježbati 50 pjesama da pjevačica odabere 30 jer ostalo joj se nije dalo ili joj se ne sviđa… itd. Na kraju će bend svirati za isti iznos gaže, a sav profit uzima pjevačica. Ako ne bude svirki – nikom ništa. Hej, menadžeri i glazbenici – jeste li vi normalni?
Ako menadžer/pjevačica žele novu poslovnu priliku, neka investiraju u nju. Njoj/njemu će se to možda obilato isplatiti, a vama sviračima i dalje ostaje samo onaj fiksi iznos po gaži. Ako od toga plaćate pet proba, pjevačici konjak, menadžeru pizzu, onda ste u startu na gubitku.
Dakle, ako žele probe – neka plate prostor, neka plate novi in-ear monitoring za pjevačicu, tonca, neka daju dodatni honorar vođi benda za kreativno vodstvo projekta (neka proguglaju termin glazbeni direktor) i neka plate vaš angažman na probama s pjevačicom. Da ne bi bilo zabune – podrazumijevam da će bend investirati vrijeme kako bi samostalno obavio svoj dio uvježbavanja materijala i na prvu probu s pjevačicom došao savršeno spreman.
Nadam se da vam je ovo bilo zanimljivo i poučno, a osobito se nadam da će ovo pročitati i koji kolega glazbeni menadžer. S kojim ste se vi pregovaračkim taktikama i prijedlozima susreli?
Vezani članci:
Poslovno pregovaranje u glazbenoj industriji